witte golf menu
vorm onder foto
lijntekening lichtgroen

Intakegesprek

Ben je zwanger? Dan kun je jezelf bij ons aanmelden voor verloskundige zorg. Je hebt geen verwijzing nodig van de huisarts. Na inschrijving word je teruggebeld door onze assistente voor het maken van afspraken voor de eerste echo en het intakegesprek rond de 8 weken. Je kan ook zelf bellen met de assistente.

ijssel en lek intake

Wat kun je van een intakegesprek verwachten?

Klik hier om uit te berekenen hoever je zwanger bent. Ben je onregelmatig ongesteld? Dan zal onze assistente met je bekijken hoe ver je zwanger bent.

Het eerste intake gesprek duurt ongeveer 60 minuten. We gaan kennismaken en veel informatie uitwisselen. We brengen je medische situatie in kaart, zoals je medische voorgeschiedenis, het verloop van eventueel eerdere zwangerschappen en aangeboren aandoeningen in de familie. We meten je gewicht en bloeddruk. Je krijgt o.a. informatie over hoe we werken, wat je van ons kunt verwachten en we geven adviezen over een gezonde leefstijl.

Ook krijg je een formulier mee om bloed te laten prikken. Je bloed wordt onderzocht op infectieziekten, bloedgroep, rhesusfactor en antistoffen tegen bloedgroepen en ijzer, suiker en vitamine D.

We vertellen ook welke onderzoeken er in de zwangerschap worden aangeboden betreft het opsporen van aangeboren afwijkingen bij het kindje. Het is niet verplicht om deze onderzoeken te laten verrichten, het is je eigen keuze of dit gewenst is. We gaan hierover met je in gesprek, zodat je die keuze goed geïnformeerd kunt maken. Ter voorbereiding kan je de informatie over de ‘NIPT’ en ‘13 wekenecho’ en ’20 wekenecho’ bekijken.

Tot 14 weken luisteren we nog niet naar het hartje, dat is technisch nog niet veilig. Bij de vitaliteitsecho (8 weken echo) meten we je kindje op en kunnen we de hartslag veilig bekijken. Bij de termijnecho tussen de 10-12 weken doen we dit weer.